Wondermooie plaatsen (en mensen)

5 november 2018 - Kicukiro, Rwanda

Rwanda is een mooi land. Ik weet ik val in herhaling.😀We bezoeken plaatsen met familie en vrienden waar geen "muzungu's" komen. Je kunt Rwanda bezoeken van noord naar zuid en van west naar oost zonder het" echte" land te zien. De echte mensen te ontmoeten. Kigalicentrum is van uitzicht net als alle grote hoofdsteden.Modern alles is er te krijgen. Maar als je wat verder kijkt(dan je neus lang is) zie je de sloppenwijken....de armoede.....het echte (moeilijke) leven. Arme mensen worden/ zijn verdreven uit de cemtrumstad. Iedereen die geen job heeft word opgepakt en gedwongen te werkgesteld die dag.
Gevraagd of er hier vakbonden zijn maar die hebben alleen maar een papieren functie. Er wordt hier niet geprotesteerd of gestaakt want dat staat gelijk aan opgepakt te worden.
Huishoudpersoneel woont in en staat bij manier van spreken dag en nacht klaar. Verdienste...kost en inwoon en 20 euro per maand.
Terug op bezoek geweest bij jeanluc . De jongen die aan zijn heup/been is geopereerd geweest. Ik krijg nog steeds de tranen in de ogen als ik hem flink de heuvel zie opstappen naar de wondermooie plek waar ze wonen. Paradijselijk. Ik probeer foto te plaatsen. Bij dorothy geweest die een klein atelierke heeft waar ze potten bakt op bestelling. Zo stelt ze een aantal mensen te werk en verdient ze ook wat. Bestelling geplaatst . Kan ik iedereen jaloers maken want ze zijn echt mooi. Ze is ook leidend kader van een vrouwenbeweging dus we hebben heel wat gezamelijk kenmerken. Ze zei"we zijn alletwee creatief en we zetten ons in voor vrouwen.
De zon schijnt hier vandaag volop na een regendag gisteren om u tegen te zeggen. Ik dacht al dat we ter plaatse gingen moeten overnachten. Maar na uren regen brak de zon erdoor en was alles in een mum vantijd opgedroogd.
We hebben hier al alle dagen frieten gegeten. Rijst met frieten en bonen. "Croque met frieten.frietjes met erwtjes en vis. Frietjes met......ik denk dat ik vorige keer heb verteld dat we in België frieten eten.
Staat op de planning deze week ....bezoek muganga....bezoek aan familie... .paar dagen Uganda.
Nog ff zeggen....super lekkere koffie gekocht....beste van Rwanda......ik zie eral naar uit om die in België te drinken. Herinneringen op te halen met een lekkere kopje overheerlijke hete koffie.
Groetjes knuffels en dikke kussen aan iedereen 😉

1. Marie Rose D'haese:
    5 november 2018
    Breng maar een kilo mee voor ons!
    Mrose