Nieuwe horizonten......cuba

17 maart 2020 - Havana, Kansas, Verenigde Staten

Na een bewogen week......een griepje.....de coronaepedemie......de maatregelen de dag voor vertrek en het bange afwachten gaat de reis door......zijn we toch op weg naar Cuba.

Weinig volk in Zaventem......weinig beweging in Madrid.

Het vliegtuig naar Cuba maar voor 70 % vol. Vooral de angst om niet meer terug te kunnen. Er zijn wel ergere plaatsen om vast te zitten......maar ook een betere 😉. Enfin we hopen straks op een vlotte passage maar bij vertrek hoorden we al dat de voorzichtigheid rond de Corona enorm is. Personeel van de vlucht wordt verhoord of er hoesters of zieken aan boord zijn. Iedereen moet zijn temperatuur laten nemen en bij het minste vermoeden wordt m'n na een aantal uren opnieuw gescreend. Iedereen moet op vertrouwen een papier ondertekenen dat hij/zij niet ziek is.

Ik loop rond met mondmasker op doktersadvies. Niet om besmet te raken maar om anderen niet te besmetten.

Spannend.....wordt vervolgd.

Zaterdag 14 maart

Na een lange reis gisterenavond en toch wel lange wachtrijen en grondige controle ingecheckt in ons hotel.... .als een blok in slaap gevallen

Minder goed nieuws. Cuba is in lock down. Alle culturele evenementen zijn afgelast. Er worden alternatieven gezocht door de gidsen .

Oud/ nieuw Havana bezocht.

FANTASTISCH..  vriendelijke mensen....overal en achter ieder hoekje wondermooie plaatsjes (foto'spreken voor zich) .....op culinair gebied worden we verrast. De visgerechten zijn super lekker. Voor s'avonds kunnen we het sluiten van de poorten niet meemaken wegens Lockdown. We kopen dus maar wat flessen rum...cola....nemen wat glazen mee.... vragen ijsblokjes in het hotel en doen zoals de cubanen.op zaterdagavond. Naar de malacon....drinken en feesten. Laat ons zeggen......de sfeer is goed🍸🍹🍷🍸🍹😄......er wordt gezongen.....gedanst....... verbroedert met Cubanen. De groep ( tot voor 24 uur voor ons onbekenden) valt reuze mee.

De reisblog zal mondjesmaat aangevuld wegens te druk en sporadisch internet.

Groetjes vanuit Cuba. XX😘

Zondag 15 maart

Na een stevig en lekker ontbijt gaan we als alternatief ( Capitool is niet te bezoeken wegens Lockdown) bezoek aan de begraplaats in Havana. Zeker een aanrader. Mooier dan pere la chaisse. Iedere dag worden hier 40 mensen begraven. De dienst duurt  10 min. Mensen worden hier binnen de 24 uur begraven.

We gaan erna een daikiri drinken (3 cuc ongeveer €2.70)

Daarna toeren we een uurtje rond met een old timer en worden we voor het restaurant afgezet . 😀

Weeral enorm lekker gegeten. Het derde restaurant die we aandoen en super. Van aperitief tot de koffie. Ik hou de adresjes  bij om door te geven .

Vandaag eventjes internet gehad maar het blijft poverkes.In Cuba zijn er momenteel 4 mensen met Corona. 3 italianen en 1 Cubaan. 50 mensen zijn in het ziekenhuis om getest te worden.

Nu op een binnenlandse vlucht van 1 1/2 uur naar Hoguin. Hopelijk kan ik straks dit verslag je doorsturen.

Groetjes..... virtuele 💋 en knuffels

Hoguin

Wat een fantastische mooie plaats. Jammer we blijven hier maar 1nacht.

Maandag 16 maart

Vertrek van Hoguin naar Baracoa. We moeten uren rijden langs het platte land. Zo leren we elkaar ( nog) beter kennen. De sfeer is super goed. We kopen langs de weg waar we benzine nemen rum. En aperitieven in de bus.😀De sfeer is goed 😄😉. Ik wou dat ik het kon delen met al wie ik graag zie.xx. Word later vervolg

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Vreven André:
    XXXXXXX
  2. Linda Heirweg:
    17 maart 2020
    Geniet ervan... zal voor jou geen probleem zijn denk ik....onder alle omstandigheden positief...
    Virtuele knuffel
  3. Carine Vandekerckhove:
    17 maart 2020
    Zo te zien tot nu toe een goede reis.
  4. Bousmanne Rita:
    17 maart 2020
    Wij zijn 5 jaar geleden in Cuba geweest, ben benieuwd naar uw verhalen.
    Wees toch maar voorzichtig dat je niet te kort op elkaar aan de aperitief begint.
  5. Roos Demyttenaere:
    17 maart 2020
    Wauw wat een reis en op dit moment...Vergelijken maar met hoe men daar en hier Corona aanpak. Geniet maar veel groetjes.😚😊
  6. Philip badenhorst:
    17 maart 2020
    kan het bijna niet geloven dat jullie toegelaten zijn van te vertrekken!!?? misschien toch onverantwoord?? val het mee met overal alles gesloten ? vreemd dat eet gelegenheden nog open zijn....geniet er in elk geval van. wat ga jullie doen als er een 2 maanden wereldwijde ‘lockdown ‘ komen ? op de sigarenfabriek werken zekerst? groetjes en xx
  7. Annemie Debelder:
    17 maart 2020
    Geniet maar van je reis. Hier houden we ons hart vast, hopelijk hebben de maatregelen effect en wordt het geen ramp. Ik zit in afzondering aan zee. Tijd genoeg om na te denken en te reflecteren.....
  8. Marie Rose D'haese:
    17 maart 2020
    Fijn! Wij maken er hier het beste van!
  9. Philip badenhorst:
    28 maart 2020
    Zijn jullie teruggekeerd? Ben benieuwd.....ZA is nu in totale lockdown , alleen buiten huis voor eten te kopen en apotheek en evt. ziekenhuis.....
    Good luck en stay safe .