Nyanza en zoveel meer

8 november 2018 - Nyanza, Rwanda

De koninglijke site in nyanza bezocht ....prachtig......daar worden al eeuwen lang een bepaald soort koeien gekweekt dat alleen bij de koning mochten leven. Prachtig dieren. Samen met schapen die over de koeien moeten waken. Daar staat ook een "paleis"die de Belgen lieten bouwen . Daarvoor moest de laatste koning af treden. Kolonialisme ten top.

Ondertussen hebben we een cameraploeg uit België ontmoet die hier in kigali een reportage maken voor de chinezen.

In Nyanza Belgen van wie hun zoon hier al twee jaar bij het Rode kruis werkt.

Nog een onwaarschijnlijk verhaal gehoord en ondertussen gezien. In Muganga heeft tate(65 jaar) een baby gevonden.!Naakt en met wurgsporen. Ze heeft de baby naar het ziekenhuis gebracht. Na1 maand mocht ze het meisje komen halen. Niemand anders wou of wil het. Ze heeft de naam Gifty (geschenk) gekregen. Zo heeft tate al twee kinderen in haar gezin op genomen. Mozes is ondertussen getrouwd en heeft zelf al een kindje. En Betty ondertussen 15jaar. We maakten ons grote zorgen. Maar we hebben vandaag gezien dat het meisje met veel liefde wordt omringd. Ik kan er alleen maar bewondering voor hebben. Alleen de armoede en wanhoop kan een moeder tot zoiets drijven.

Dit steunt me alleen maar om te vechten voor een wereld waarin iedereen gelijk is.

1. Philip badenhorst:
    8 november 2018
    wij zitten nu in de modelklas....straf verhaal van dat vondelingetje! waar zijn je foto’s gebleven? tot vlgd. week?
  2. Bernardine:
    8 november 2018