We gaan naar Uganda

11 november 2018 - Kampala, Oeganda

Na lang praten over kampala gaan we eindelijk. Zelf de knoop doorgehakt want de tijd begint de dringen. Tickets en plaatsen gereserveerd. 20 euro per persoon heen en terug. VIP plaatsen. 😀Grote bus....de zetels kunnen plat min of meer en wat meer beenruimte. Een uur voor vertrek aanwezig om in te checken. Hetzelfde senario als vorige keer er wordt gebeden voor vertrek en de radio opgezet voor de chauffeur. De weg tot aan de grens is goed. Kronkelig en steil. Eenmaal aan de grens aangekomen is er passencontrole . Weer wordt er gevraagd of ik residend ben omdat er zoveel keer al visums instaan van Rwanda.🤗. Zonder veel vragen Uganda binnen en dan verder wandelen voorbij de grens. Toch een 500 meter door slijk ploeteren  in het donker en dan de controle in Uganda. Hier zijn ze minder vriendelijk. Terug de bus op voor nog een aantal uren slechte weg en honderden verkeersdrempels. Slapen zit er niet meer in. Toen we aankwamen de broer van David verwittigd en clovis onze "sponserstudend" . Blij en emotioneel weerzien. Het is 2 jaar geleden dat hen zag en voor Dirk 5 jaar. Een auto met chauffeur hadden we op voorhand geregeld want Kampala is niet veilg. Het is er ook heeeeeeel druk en vuil. Een enorm verschil met Rwanda.

Staat op het programma. Bezoek grote moskee. Koninglijk paleis. Universteit. En dan zien we wel verder.

Kampala heeft zijn naam te danken omdat het op de plaats is gebouwd waar vroeger de impala's leefden. "Camp of impala". Kampala.

De moskee is grootste van Oost Afrika. Fantastisch mooi en we hadden een super goede gids. Tot boven in de minaret  geklommen. 367 trappen.😎. Kampala is gebouwd op  7 heuvels net als Rome. Er is plaats voor 25.000 mannen en 10.000 vouwen in de moskee. Kadafi heeft ze gefinancierd en de inrichting is betaald door Italië... Libië..... Egypte. De vrouwen(ikke ook) zijn voor een uur gekleed geweest als moslima.😊

Daarna doorgereden naar koninglijk paleis maar we konden niet binnen omdat hij zelf thuis was.

Direct doorgereden naar de plaats waar clovis leeft en studeert. De tegenstellingen zijn enorm.Derde wereld toestanden. De slums. De falvella's.Geen infrastructuur. Open riolen."Eetgelegenheden" winkels brommets auto's........De pollutie is enorm. Een liberale maatschappij. Waar de overheid weinig in te zeggen heeft. De overheid zou moeten ingrijpen om scholen...wegen....gezondheidszorg uit te bouwen. Dit moet hier echt in een catastrofe eindegen als men niet ingrijpt.

Wat een verschil met de universiteit. Die ligt op wandelafstand van waar clovis woont met twee andere studenten. Negen vierkante meter om te slapen. Studeren en te wassen. Koken gebeurd buiten. De universiteit ligt aan het Victoria meer. Er is rust frisse lucht en plaats. Daar genieten we ook van.

Vervolg van ons bezoek aan Kampala later.

😀😉😎🤗XX

1. Carine Vandekerckhove:
    11 november 2018
    Amai zeg, wat een avontuur ! Jullie zullen wel moe zijn.
  2. Ivens Eddy en De Kimpe Miranda:
    12 november 2018
    Niet simpel daar, een reis ondernemen. Hadt ge mij nie mee kunnen nemen als buschauffeur? Allé, nog veel succes ginder!