Wisjedatjes

24 april 2015

• De deur staat hier altijd open . Letterlijk en figuurlijk. Afspraken moeten er niet gemaakt worden. Er is wel altijd iemand thuis. En anders zijn er de buren waar je welkom bent
  • Kom je op etenstijd? Geen probleem . Je schuift gewoon mee aan
  • Openbaar vervoer is hier goedkoop maar uurtabellen zijn er niet. Wait and see. Voor buiten de stad moet je je ticket in een bureau kopen. Er zijn verschillende maatschappijen. Dan krijg je een uur toegewezen
  • Brommertaxi is mij favoriete vervoer middel. Altijd en overal beschikbaar . Je steekt je hand op of tsssssss tssssssss om de aandacht te trekken. En je wordt ter plaatse afgezet. Als dat mogelijk is. Anders het laatste stukje met de taxifiets of te voet.
  • School gaan is hier duur.  En heel dikwijls ver.
  • Medicamenten worden hier per pilleke of strip verkocht. Als je geen ziekteverzekering hebt is het verschrikkelijk duur. Idem voor het ziekenhuis.
  • Terwijl ik hier ben hebben 2 gezinsleden malaria. Dus die malariepreventie als je naar hier komt is geen luxe.
  • Iedere laatste zaterdag van de maand is het hier nationale poetsdag. Iedereen helpt (verplicht ) mee
  • Fruit is hier zalig. Mijn favorieten zijn maraguja (passievrucht) mango en ananas
  • Groenten waar ik het meeste van hou , sombe (met fufu) de tomaten zijn hier zongerijpt (lekker) en de ajuin is zo zoet.
  • Verder eten we alle dagen rijst en bonen
  • Water is zo aanwezig maar moet meestal gehaalt worden. Weinig huizen hebben een wateraansluiting. Zeker buiten de stad.
  • Genocide is nog steeds zo aanwezig. Er wordt nog veel over gepraat. Er is voor en na.
  • Iedereen schrikt van mijn rechtstreekse vragen en antwoorden. Dat is men hier niet gewoon. Er wordt meer "rond de pot gedraaid"
  • In den bouw werken veel Aziaten
  • Ik die heel dikwijls heb vraag mag ik een foto maken vind het nog steeds bizar als ze vragen aan mij of ze een foto van mij mogen maken met hun gsm
  • Als je ergens bent en ze hebben een tv wordt die op gezet terwijl de gewoonte hebben om die af te zetten
  • Iedereen vi (o) nd het raar dat ik  mijn eigen was kan doen????????
  • Vrouwen en kinderen dragen hier de boodschappen
  • Plannen maken is niet hun sterke kant. Ik heb het opgegeven.