richting Burumdi

26 april 2015 - Gashora, Rwanda

Gisteren vertrokken richting bugesera en gashora. Richting Burundi. Een bezoek aan lac cyaboha sud en lac kween  gepland We nemen vanuit kicukiru het openbaar vervoer taxibusje en onderweg pikken we nog iemand op. Wat me in het daar naartoe rijden opvalt zijn de vele lege bussen die dezelfde richting uitrijden.  Ik vergeet te vragen waarom omdat er een ruzie is in het busje waaruit eindelijk iedereen zich mee moeit. Grappig want toen ik vroeg waar die overging  was iedereen verwonderd.  Het ging over ........ niets.Toen we in Bugesera toe kwamen en we begonnen te onderhandelen met de motto taxis werd het busje plots privebusje. Ik heb het dus gewoon afgehuurd. Grappig. Dus richting de witte meren. Prachtig. Een vogelparadijs. Stilte alom behalve het kwetteren van die vogels.Een verademing na alle drukte van afgelopen weken. We konden het meer niet echt op dus de krokodillen nijlpaarden niet te zien.Hooguit in de verte een nijlpaard maar niet getreurd het gezelschap maakte veel goed. Terug busje in naar Gashora.Langs piepkleine dorpen. Kinderen die lopen de geiten te hoeden. Heuvels zijn er hier (bijna)niet meer. Het meer in al zijn rust en schoonheid. Na enkele uren wilden we richting Nemba rijden maar dat bleek onmogelijk. Het ligt op de grens van Burumdi. En de grens wordt nu alleen gebruikt voor de vluchtelingen die massaal de grens met Rwanda oversteken. Met de komende presidentverkiezingen is het daar heel onrusting. Code orange. Code rood is oorlog. Ik heb voor het eerst in mn leven een vluchtelingenkamp gezien. Schokkend. Mensen met hun hebben en houden op de vlucht. En daar zag ik die  vele bussen van s' morgens staan. De chauffeur vertelde dat er met die bussen zoveel mogelijk mensen naar binnenland werden gevoerd. Want als de oorlog uitbreekt die mensen de kans lopen direct vemoordt te worden.

We zijn dan ook terug  richting Kigali gereden. Vijf jongeren meegenomen die te voet waren vertrokken. Kinderen bijna nog.  Deborah is er s' avond nog mee naar "donbosco"gegaan waar ze gelukkig even kunnen verblijven.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl