Regen en......water te kort.

13 november 2019 - Kigali, Rwanda

Het regenseizoen in al zijn facetten. Het kan hier erg hard regenen . De laatste dagen soms een uur aan een stuk. Dan valt het openbare leven hier stil. Geen moto's. Markt toe. Geen mens op straat. Kwam daar nog bij dat hoewel het water met bakken uit de lucht viel er al van s'morgens geen druppel uit de kraan kwam. Dus van de nood een deugd gemaakt en me net als Deborah onder de dakrand gewassen. Natuurdouche dus. Gelukkig is het warm buiten want brrrrr.....was toch wel heel fris. We hebben echt 36 uur zonder water gezeten. Toch de buitenwijken. Blijkt dat dit kan gebeuren bij hevige regenval. Dan is een mens toch bij bij de eerste druppel water die uit de kraan komt.

Gisteren op bezoek bij Emanuel. David zijn broer.  Ik val in herhaling als ik telkens weer zeg hoe fantastisch mooi hij er woont. Afgelegen( volgens onze normen dan toch) . Alhoewel ik de indruk heb dat er hier ook stevig wordt bijgebouwd. Kigali wordt / is een super moderne stad waar iedereen uit de stad wordt weggejaagd die geen werk heeft. Waar er alleen maar plaats is voor grote projecten ...lees vooral banken. Mensen verhuizen dus nood gedwongen buiten de stad. Terug naar Emanuel.....Hij heeft een eigen "moestuin om min of meer in eigen onderhoud te voorzien. Daar groeit ook suikerriet. Ik heb 4 "suikerrietstengels" mee gekregen. Meer dan 1.50 m groot. Dat wordt hier gepeld en in stukken afgebeten en gekauwd en dan uit gespuwd. Het heeft als enigste nut als zoethoudertje. Niets voor mij . Te zoet. Maar heb het mee gebracht naar Kicukiro en daar zijn de kinderen er blij mee.

Groetjes ......