Huye

31 oktober 2018 - Butare, Rwanda

Verslag vanuit Huye. Na een rit van ongeveer 3 uur vanuit kigali in Butare aangekomen. Prachtige landschappen onderweg en veel klein dorpjes gepasseerd. Ook hier is verandering te merken. De grote hoofdwegen worden geasfalteerd . De belangrijkste zijwegen blijven echter moeilijk berijdbaar. Een tussenstop gemaakt bij de familie van de oude tante. Die is vorig jaar gestorven. Haar twee dochters leven daar nog met hun 6 kinderen. Derde wereld toestanden. Ver in de heuvels. Die je als je de weg niet weet niet te zien krijgt. Dan naar de vrouwen en kinderen van de overleden nonkel...ja hij had er 3 en ze wonen en leven allemaal in goede verstandhouding in elkaars buurt. Na een klein uurtje stappen bij het eenvoudige graf aangekomen. Ook hier wordt ondetscheid gemaakt. Ze ligt met een houten kruisje naast een praalgraf.
We blijven hier enkele dagen. Verslag volgt later.
Nog enkele feten.
- laatste keer was 1euro 670 rwf waard...nu 1010 rwf
- In kigali is de lucht zeer vervuild door de brommetkes. Openbaar vetvoer is afgebouwd
- in de bouw verdienen ze 2000 rwf per dag. Een pintje kost ons 1000rwf
- we hebben hier in het Ibis hotel vlaamse stoofkarbonaden gegeten en het was super lekker. Ze hebben een Belgische kok.
- Het fruit is hier ......mmmmm
-we hebben een afspraak met de dokter hier rond Diandra. Later meer daarover
Bedankt voor jullie reacties en chatberichtjes. Leuk om te lezen .

1. Carine Vandekerckhove:
    31 oktober 2018
    Zo te lezen weer veel te zien en te beleven daar. Heb je er nog niet aan gedacht om een soort "correspondent" te zijn voor een of ander weekblad v.b. Mo ? Interessant om dingen te lezen van iemand die het ter plekke toch wel wat kent. Het ga jullie goed. JP en ik hebben allebei een ferme verkoudheid (betrapt van Lily). Dat zullen jullie niet krijgen !
  2. Ivens Eddy en De Kimpe Miranda:
    Goeie morgen,
    Veel interessanter om iets te vernemen van iemand ter plaatse dan de nieuwsberichten! Nog veel succes met jullie project!
  3. Gerdje:
    31 oktober 2018
    heel tof om jullie te volgen...gr