Goed...beter .......best?

27 november 2019

Drie dagen / 2 nachten in een super hotel verbleven in gisenye waar Jan gelukkig snel aan de beterhand was en waar we genoten van de service en de omgeving. Kennis gemaakt met de manager, wie zijn zus op het Kiel woont( telefoonnummers uitgewisseld) ....een verjaardagsfeestje meegemaakt( Filip ik denk een 4 jarige stal m'n hart)......een orkestje op zaterdag avond.....ik was de enige die ff een dansje plasseerde....een boottochtje naar tamtambeach......en daarna waren we klaar om naar kisinye te vertrekken. Best wel een eindje rijden. Geen 250 meter rechte baan. Steeds krikkel kronkel maar wondermooi. Daar aangekomen onze kamer toegewezen gekregen. Wat een uitzicht. Boven kivulake . Ik val in herhaling ......Rwanda is zo mooi.....ik kan het met geen woorden beschrijven. Jan en Ann beamen het. En de mensen zijn zo vriendelijk. Alles is zo netjes. Geen papiertje op de grond. In de namiddag een korte verkenning en een boottocht geregeld voor de dag nadien. Het eiland met de "Bleu monkeys" gepasseerd. Ille Napoleon bezocht. Pittige klim en duizenden vleermuizen. En op de terugweg peace eiland. Een havenplaatje bezocht met traditionele boten ......zo mooi ......in de namiddag nog een leuke plek bezocht.Redenen genoeg om ooit nog voor terug te komen. Op die plaats is er iedere vrijdag een dierenmarkt  en vertrekt er een reuzeprauw  zonder moter naar Congo.

We kruipen hier wel met de kippen op stok. Maar dan zijn we er s'morgens ook vroeg bij.

Gisteren gerief ingepakt richting regenwoud. Een totaal andere natuur en belevenis. Onderweg in het wild "Bleu monkeys "zien. Twee ernstige ongevallen gepasseerd met camions. Te zwaar en waarschijnlijk niet goed geladen. Met de vele bochten gaat de lading dan schuiven .Gelukkig was er alleen maar materiële schade. De weg volgde nog heel lang het Kivumeer slingerend heuvels op en af met toch wel veel haarscherpe bochten en serieuze hoogtes. Het landschap veranderd eerst met reusachtige theeplantages waar er heel veel mensen werken in kleurrijke "tenues" die fel afsteken tegen het zachte groen van de theeblaadjes. En dan ben je plots in de wolken. Letterlijk en figuurlijk. Je rijdt regenwoud binnen. Op meer dan 2000 meter hoogte rijdt je boven de optrekkende mist of in de mist. Tussen een grote variëteit van bomen. In de diep lijkt het op reuze broccoli. De vergezichten zijn mysterieus . Op de weg apen ( baboens). Een ganse kolonie......Bij het binnen rijden van het Nuyegepark eerst twee wandelingen gaan boeken. De wandeling met de hangbruggen ( aiaiai m'n hoogtevrees) en de wandeling met de watervallen. Het wordt pittig denk ik. Je hebt voor allebei een "permie" nodig en we hebben hetzelfde probleem als in Muzanza. Je kunt niet contant betalen maar met visa heb je een "kaske" nodig en dat hebben we niet bij. Maar geen paniek. De Evarist 😊 die onze boekingen deed belde een motoke wij gaven het geld mee + 5 000 rwf extra. Die reed voor ons naar de bank met voor ons veel geld en voor Rwanda een kleine fortuin en we waren nog geen half uur weg en onze "permie" werd netjes afgeleverd op ons emailadres. Ondertussen waren we al een ganse tijd in het regenwoud aan het rijden en zagen we toch elke 250 meter zwaar bewapende soldaten staan. Vriendelijk naar ons toe. Als we zwaaiden zwaaiden ze terug. Een paar keer gestopt om foto's te nemen en m'n stoute schoenen aangetrokken en aan een soldaat gevraagd wat ze daar zo massaal deden. Ik kreeg geen antwoordt want dat is geheim. In onze volgende lodge wisten ze te vertellen omdat het was omdat we zo dicht bij de Burundese grens zitten.

De kilometers in Rwanda lijken hier langer ( wat natuurlijk niet is) en na een 140 kilometer kwamen we op onze bestemming. Ik had hier een tent geboekt. Maar het is hier koud als de zon achter de wolken verdwijnt,vochtig ,geen eigen toilet en badkamer en ik ben geen 20 jaar meer dus toch maar een kamer gevraagd. Voor het ogenblik zitten we hier alleen maar er zijn andere gasten opkomst. Bij de aperitief gezien dat er een voetbal tafel staat en de barman en de hulp manager hebben samen met ons een tornooi gespeeld. Ik ben al vergeten wie er gewonnen heeft maar dat heeft ook geen belang .Het was top . Het kampvuur werd aangestoken zodra het donker werd en er werd een lekkere maaltijd geserveerd in de bar. Mmmmmm.....lekkere geitenbrochetten met een salade en Ann een heerlijke spaghetti. Die probeer ik morgen. Na het eten terug naar het kampvuur. Wat gezongen  ....ons glas leeg gedronken en naar bed.....

Wordt vervolgd.......slaapwel......kus en knuffel aan wie ik graag zie xx