Loopbruggen en waterval

30 november 2019 - Nyungwe Forest National Park, Rwanda

Ik heb het gedaan!!!! Met veel schrik .....verstand op nul.......het is me gelukt. Lang over gebabbeld ,de avond voordien...op weg naar .....de wandeling naar .....en daar was hij dan. De hangbrug. 40 met boven de grond en in totaal 170 meter lang. Het was toch bij momenten pittig om er te geraken maar toen ik was en onder aanmoediging van Jan en Ann wandelde ik met knikkende knieën en een klein hartje over het eerste stuk. Daar kon ik wel nog "genieten " van de boomkruinen. Schijnt dat je op het volgende stuk het Kivumeer kon zien liggen. Het laatste stuk brug was naar beneden en hangde maar met twee kabels vast. ....enfin ik heb het gedaan.....

De terugweg was dus klimmen en bij momenten glibberig. Op de terugweg naar de lodge zaggen we de camion van de dag voordien nog liggen. Al leeggehaald maar nog steeds op zijn kant. Ze waren ondertussen de grond aan 1 kant er van onder aan het scheppen.

Het is koud in het regenwoud. Ook in de kamers. Rond het kampvuur is het wel gezellig.

De watervallen.....daar hadden we alle drie een "permie" voor maar ik moest verstek geven. Ik voel me slapjes. Raar....slapjes in de armen en benen. Vermoeidheid? Volgens de eigenaar hebben sommige mensen er last van omdat we nog al hoog zitten. Ik blijf zodus "thuis" en las een luie dag in. Wat slapen....wat lezen.....wat zonnen tussen de regenbuien door.

Jan en Ann vertrekken om 7.15 u voor een rit van 1 uur. Het was een pittige afdaling met een groepje van 5......de waterval was de moeite waard ook de natuur was mooi. De terugweg was klimmen en heel vermoeiend en heet.

Rond een uur of drie waren ze terug ....moe en stijf in de benen en armen.

We hebben wel voor s'avons verwarming gevraagd. Ik een warmwaterkruik en bij Jan en Ann de openhaard laten branden. Gezellig. Ik ben er ff blijven hangen 😄

Ontbijten en erna een "theefactory " bezocht. Zeker de moeite waard. 97  % van de thee wordt uitgevoerd naar Kenia. Het zorgt daar in de streek voor een grote te werkstelling. Vrouwen werken vooral in de theeplantages. Voor 40 kg worden de beste pluksters 2 euro per dag betaalt. Contracten bestaan er niet. Het zijn dagloners en er is  grote onzekerheid. Zijn ze ziek....... Is er minder vraag dan komt er geen geld in het laatje. Er wordt ongeveer2.200.000 kg thee per verbouwd in deze factory. Dit aan 7.20 $per kg. Reken en tel en zie dat grote winst naar de privé investeerder gaat.

Erna naar Butare

Wordt vervolgd......😉xx