bezoek residentie Habyarimana en ditjes en datjes

31 maart 2015 - Kicukiro, Rwanda

Vandaag de residentie bezocht van  Habyarimana en Bizimungu.Je kunt het bezoeken met een gids. De resten van het vliegtuig liggen bewaard in de tuin. Het vliegveld is op amper een kilometer afstand.  Ik mocht er geen foto's nemen.  Het interieur is gebleven zoals het was na Bizimungu. Kagame woont in Kigali zelf.Het is de moeite om te bezoeken.

Ditjes en datjes

- De meeste hebben hier 2 gsms of wisselen constant van simkaart. Tigo en mtn zijn hier de grootste providers

- 1 maand internet kost 30 euro

-een brommerke wordt afgeraden om te nemen als vervoer op de officiële webside van rwanda wegens te gevaarlijk.  Ik neem het veel want is gemakkelijk en goedkoop.je word opgepikt en afgezet voor de deur.

-De meesten zitten gekruist met de armen, zijn aan het smsen of zitten in amazone zit achterop.Niet voor mij. Ik hou de bestuurder stevig vast.

-Er word in de"straat" waar ik woon gezwaaid als ik passeer.Ik zwaai terug of ga een goedendag zeggen. Vinden ze tof en ikke ook.

-Het beest heeft zich niet meer getoon.  Maar ik blijf op mn hoede

-volgende week is de week van de herdenkingen van de genocide.

- nog iets grappig om af te sluiten. Vorig zaterdag (en dat is iedere laatste zaterdag van de maand zo) was het nationale poetsdag. Je ziet geen auto's op de weg of busjes. Rijd je toch dan wordt je tegengehouden en moet je ter plaatste helpen. Wij waren onderweg met een auto die we hadden tegenhouden en waar we minst een kleine bijdrage meekonden rijden.  Wist ik veel. We zijn zeker op 1 uur tijd 10 keer tegengehouden. Ze hadden een bijbel in mn handen gestopt en zeiden iedere keer dat we op weg waren naar de kerk in gitarama om de armen te helpen. Groe hilariteit iedere keer toen we doormochten.

Morgen op ziekenhuis bezoek. Een vriend van de familie is er opgenomen.

Dit zijn misschien niet de meest spectaculaire verhalen maar wel het leven van alledag binnen en gezin. En dat het voor mij fantastisch om te ervaren.

1. Jan:
    1 april 2015