De weg......is weg!!!!!

20 november 2019 - Ruhengeri, Rwanda

Na een lekker ontbijt en een nachtje in het epic hotel toch besloten om door te rijden naar la locanda in rugengeri. Niet dat het niet goed was. Het had alles waar we naar vroegen maar we hebben meer zin in het "echte Rwanda". Na een 40 tal km te hebben ( verkeerd ) gereden was Jan super content dat we van de asfalt weg waren. Wat begon als een Rwandeeze macadam werd met de minuut smaller en kronkelig. We passeren op aan raden van de" Google maps madam "de meest moeilijke wegen en werden nu en dan terugstuurd door de plaatselijke bevolking die ook niet konden begrijpen wat we daar deden. Als klap op de vuurpijl begon het nog te regenen ook. Nu werd de weg ook gevaarlijk glad en we zaten heel hoog met serieuze afgronden..... veiligheid voor alles dus de snelheid zakte van traag naar stapvoets. Ann en ikke waren er niet gerust in en Jan......ook niet!. In 1 of ander dorpje toegekomen en in twijfel gestaan of we nog verder gingen gaan of niet. De minuten tikten voorbij en we wisten al dat we niet voor donker op onze bestemming gingen geraken. Kinderen van het dorpje probeerden ons zo goed en zo kwaad mogelijk te helpen maar het lukte niet echt. Gelukkig kwam er iemand van wegenwerken die vlot Engels praatte en die wou ons begeleiden tot op een veiliger weg. We moesten nog hoger de weg op .....spek glad en we slipten nu en dan. Na nog een nog een uur kwamen we op een berijdbare weg en Jan was nu toch blij om terug asfalt gezien. Ik had ff een "pausmomentje" en dacht om de asfalt te kussen . Maar er was geen tijd want het werd langzaam donker....

Dat is ook geen cadeau om in het donker te rijden. Aan de ene kant vrachtwagens die voorbij"vlammen" Aan de andere kant honderden voetgangers en fietsers( zonder licht)zwaar beladen.

Uiteindelijk 8 uur en 160 km later  kwamen we aan op onze bestemming. Moe en hongerig. Ikke tijdens avondmaal naar m'n bed getrokken . Was wat misselijk door de spanning en wat wagenziek. Gelukkig na een nacht goed slapen ben ik terug tip top in orde....vandaag de volgende dagen gepland. Morgen naar meren en watervallen in rugengeri. En de dag erna de golden monkey trail. En dan verder naar gisenyi...wordt vervolgd.