Gisenye

1 juli 2016 - Gisenyi, Rwanda

Weeral een paar dagen geleden maar de dagen zijn zo kort.
Ik ben deze week meegeweest naar het ziekenhuis met Diandra. Het meisje van 11 jaar met diabetes type 1. En dan besef je dat je in een derde wereld land bent. ! Insuline is hier zo duur. 70 euro per maand .Men sterft hier van suikerziekte.
Daarom wil ik al onze vrienden die maandelijks een bijdrage van 5 euro en meer storten bedanken. Jullie maken het verschil. Tussen leven en sterven.
-We zijn deze week ook het presidentieel paleis gaan bezoeken.
-Naar m'n "metekindje" op bezoek geweest.
En nu de drukte ontvlucht. Eventjes een paar dagen rust. Niets doen . Ook rust in m'n hoofd. Best wel vermoeiend om dag in dag uit een andere taal te spreken. Engels/Frans en zoveel mogelijk kinyarwanda. Het begrijpen lukt goed maar het praten is andere koek. Ik probeer maar sla soms de bal volledig mis. Woorden hebben soms een heel andere betekenis door de manier waarop je ze uitspreekt .
Ben nu in Gisinye. Vlak op de grens met Goma (Congo). Ik ben er vanmorgen gaan zien. Bij de grote grensovergang en "petitie frontriere". Die zijn maar een per uur per dag open. Dit heeft te maken met veiligheid.
Kivulake is prachtig. Het is wel drukker dan andere dagen. Vandaag is het indepence day en maandag 4 juli is de dag van het einde van de genocide . Het is dus een lang weekend. Dat wil zeggen scholen en officiële gebouwen zijn gesloten maar voor de rest wordt er gewerkt. Ook alle andere weekends.
Vandaag een dagje aan de lake doorgebracht . Gezwommen en overal spontane feestjes. Super gezellig.
Morgen nog een rustige dag en dan terug naar Kigali.
Bedankt voor alle berichtjes en smskes. Ik noem ze "m'n vergeetmenietjes". Ben super content als ik j(e)ullie hoor
Groetjes /XX

1. Jan:
    1 juli 2016
    Geniet er nog van, en die maandelijkse 5 € moet je maar eens uitleggen, wij willen daar ook wel aan bijdragen. Die nieuwe straaljagers hier in België moeten dan maar wat wachten !!! Veilige terugreis, en tot snel. Xxx
  2. Linda Heirweg:
    1 juli 2016
    Fijn om je verhalen te lezen....een reporter met een hart voor het land en de mensen daar, in al hun aspecten...
    Zal ook fijn zijn om je weer thuis te weten.
    Dat sponsoren komt in orde hoor
    Xxx Linda
  3. Marie Rose D'haese:
    2 juli 2016
    Kom veilig terug thuis en zet je muts op,
    Mrose